„Mâinile sunt instrumentul creierului.”
Maria Montessori
Maria Montessori a observat că experiențele concrete – contactul nemijlocit cu obiectele tridimensionale oferă copiilor o deosebită satisfacție. Experiențele cu lucruri reale asigură succesul învățării noțiunilor abstracte de mai târziu. De exemplu, înainte ca un copil să înțeleagă conceptul de cub, el trebuie să fi lucrat mai întâi cu suprafețe pătrate, să le fi manipulat, să le fi înțeles cu ajutorul simțurilor. După ce au obținut suficiente impresii senzoriale, copiii vor putea merge mai departe, în drumul lor spre abstractizare.
Un arhitect va face măsurători și va proiecta o serie de schițe pentru a construi o casa. El reușește să transpună în realitate, în concret, ceea ce a vizualizat, în abstract, cu puterea minții lui. Copiii procedează fix în felul opus: ei au nevoie de contactul fizic cu obiectele reale, le manipulează, absorb calitățile obiectului prin intermediul simțurilor. De notat în acest interval de dezvoltare, 0-6 ani, simțul tactil, simțul stereognostic sunt foarte dezvoltate și intermediază cunoașterea prin contactul cu diferite suprafețe. După astfel de experiențe, copilul va fi capabil să recunoască forme în desene și apoi în mediul înconjurător. În final va asocia forma cuvântului care o reprezintă. Aceasta secvențiere este deosebit de importantă și o vedem transpusă în tehnica zilelor noastre.
Copiii înțeleg și cuceresc mediul din care fac parte prin intermediul mâinilor. Ei au nevoie să exploreze mediul înconjurător, iar preocuparea Mariei Montessori a fost să le pună la dispoziție un mediu pregătit, care să-i ajute să se dezvolte conform nevoilor interioare și a pontențialului fiecăruia dintre ei.
Prin folosirea materialelor Montessori, în primii ani de viață, copiii învață conceptele de bază în matematică și limbaj. Activitățile sunt introduse printr-un limbaj simplu, cu materiale concrete și conduc spre înțelegerea noțiunilor abstracte și complexe, de mai târziu.
Toate materialele dintr-o clasa Montessori sunt construite pentru a atrage atenția într-un punct cheie de interes, pentru înțelegerea unui anumit concept. Scopul fiecărui material este de a izola o anumită noțiune, pe care copilul să fie capabil să o descopere chiar și în mod independent. Maria Montessori spunea că „mintea va memora tot ceea ce fac mâinile.” Materialele concrete dau forma diferitelor concepte, care vor putea fi cu ușurință internalizate.