„Adulții obișnuiesc să contemple mediul în care se găsesc, copiii îl absorb. Această absorbție a mediului își pune amprenta asupra sufletului”
Maria Montessori
Spre deosebire de adulți, care învață într-un mod logic, linear, copiii absorb tot felul de lucruri din mediu, din direcții diferite chiar, în același timp. Ei nu își propun să învețe, învață pur și simplu. Între 0 și 6 ani, creierul lor funcționează într-un fel aparte față de următoarele perioade de dezvoltare. Maria Montessori a observat că, atunci când un copil este focusat pe o anumită activitate și o repeta neobosit, are loc o activitate interioară de structurare fundamentală a creierului, pe care o va folosi în variate situații ulterior. Această observare a fost îmbrățișată și studiată mai târziu în neuroștiință, de către cercetători.
Mintea absorbantă este o caracteristică a copiilor între 0-6 ani. Ar putea fi comparată cu un burete care absoarbe tot ceea ce se află împrejurul lui. Fiecare bebeluș învață limba vorbită de familia în care s-a născut. Nu i se prezintă lecții de vocabular, de gramatică, de sintaxă. I se întâmplă pur și simplu și este uimitor! Știm bine că, pentru a învăța o limbă străină, ca adulți, am făcut eforturi consistente. Pentru copiii mici este diferit, pentru că ei au această capacitate a minții absorbante. Dacă copilul este expus unui mediu în care se vorbesc mai multe limbi, le va absorbi, fără niciun efort. Pe măsură ce copilul aude cuvinte, el înțelege sensul lor din context și emoțiile transmise de aceste cuvinte, el își construiește abilitatea de a comunica.
Copiii absorb nu doar limbajul, ci și obișnuintele familiei sau a comunității din care fac parte. Ei învață ce și cum să mănânce, cum să se comporte în diferite situații. Ei își construiesc personalitatea prin intermediul elementelor pe care le absorb. Capacitatea minții absorbante este un mare dar, iar responsabilitatea adulților este de a crea un mediu potrivit dezvoltării.
Prin puterea minții absorbante copiii se construiesc ca oameni responsabili sau mai putin responsabili, acest fapt fiind direct proporțional cu ceea ce i-am pus la dispoziție în primii 6 ani de viață. Copilul va face alegeri libere, se va angaja în activități care să-i satisfacă nevoile interioare de cunoaștere și își va construi o bază solidă de concentrare și învățare structurată.