“Observând copilul este evident că dezvoltarea minții lui se produce prin intermediul mișcării și a faptului de a manipula diverse obiecte.“
Maria Montessori
Maria Montessori a observat nestăvilita nevoie de mișcare a copiilor și felul în care aceștia dobândesc diferite abilitități prin intermediul acesteia. Dobândirea controlului diverselor mișcări este în strânsă legatură cu dezvoltarea creierului. Micile și marile descoperiri au fost întotdeauna consecințe ale mișcării.
Cercetătorii au studiat și au demonstrat că mișcarea influențează gândirea și progresul academic. Abilitățile de mișcare influențează, de asemenea, comunicarea. Un mediu Montessori autentic oferă copiilor libertate de mișcare și manipulare a obiectelor. Materialele sunt la îndemâna copiilor, pe măsura lor, sunt reale. Obiectele fragile sunt manipulate cu grijă, iar dacă se întampla vreun accident, copiii au ocazia să înțeleagă consecința propriilor acțiuni.
Manipularea obiectelor fragile, perfecționarea anumitor mișcări sunt pași importanți în dobândirea abilităților de scriere. Toate exercițiile de viață practică propuse copiilor au scopuri directe – cum ar fi curățarea unei mese, de exemplu, dar și scopuri indirecte: pregătirea mâinii pentru scriere.