Meniu Închide

Curriculum limbaj 3-6 ani

V-ați întrebat vreodată care sunt instrumentele folosite de ghizii Montessori pentru a-i ajuta pe copii să scrie și să citească? Părinții sunt adesea uimiți când observă copiii din grădinițele Montessori scriind și citind de la o vârstă fragedă. Care este secretul? Nu există niciun secret. Sunt bucuroasă să vă împărtășesc metoda care se aplică în școlile Montessori! Citiți mai departe pentru a afla mai multe despre abordarea Montessori, cum se aliniază predarea la dezvoltarea naturală a copilului și cum progresează copiii pe măsura creșterii lor.

Activități lingvistice timpurii

Dezvoltarea limbajului copiilor începe cu mult înainte de a intra în grădiniță/ școală. Dr. Montessori a observat existența perioadei senzitive pentru achiziția limbajului caracteristică copiilor de la naștere până la vârsta de șase ani. În acest timp, copiii pot învăța limba pur și simplu trăind în preajma celor care o vorbesc. Clasele Montessori încorporează atât limbajul vorbit, cât și cel scris în mediu, pentru a îmbogăți această învățare timpurie.

Copiii ascultă mici povestioare, poezii, cântece, experimentează așadar limbajul într-un mod distractiv, menit să-i atragă. Îi încurajăm pe părinți să facă același lucru! Împărtășiți-le copiilor poezii din copilăria voastră și descoperiți împreună altele noi. Cântați melodiile preferate de când erați mici și bucurăți-vă de melodii adaptate copiilor după mari compozitori.

Ghidul Montessori mijlocește copiilor îmbogățirea vocabularului prin intermediul a ceea ce are la îndemână într-un mediu pregătit Montessori. Acest lucru poate începe cu denumirea obiectelor din clasă, dar se va extinde și către nomenclatura specializată. Vezi mai multe detalii aici: Dezvoltarea limbajului – Obiecte, Dezvoltarea limbajului – Plante, Dezvoltarea limbajului – Animale, Cum ne îmbrăcăm? – Anotimpurile, Continentele, De unde provin lucrurile, De unde provine ceea ce mâncăm, Familii de animale, Animale Erbivore, Carnivore, Omnivore, Părțile unei plante). Copiii învață numele continentelor, numele plantelor și animalelor și termenii specifici care se aplică zonelor de interes. Aceste cuvinte de vocabular sunt rostite și afișate în formă de imagini, la început, apoi în formă scrisă.

Scrisul

Articol curricula

După cum probabil ați ghicit, scrierea începe mai devreme în sălile de clasă Montessori decât în ​​multe alte școli. Luând în considerare scopul scrierii- de a comunica vizual ideile folosind simboluri standardizate (litere), observăm că acesta este separat de capacitatea de a ține un creion în mână și de a scrie șiruri de litere, cuvinte și propoziții pe o bucată de hârtie.

Articol curricula

Odată ce un copil are o înțelegere de bază a majorității sunetelor literelor, începe să folosească un material numit alfabet mobil. Exact așa precum sună, alfabetul mobil este o cutie care conține litere din lemn sau plastic rigid care se pot lega între ele. Copiii așază literele pentru a scrie cuvinte și, în cele din urmă, propoziții. În acest stadiu nu ne așteptăm ca ei să se conformeze ortografiei convenționale, ci mai degrabă permitem ceea ce este adesea denumit ortografie inventivă. „Îmi iubesc mama” poate arăta ca „Eu iubesc mama”.

Clasele Montessori folosesc multe materiale pentru a-i ajuta pe copii să își întărească mușchii degetelor în pregătirea pentru actul fizic de a scrie de mână. Această muncă în clasele Montessori începe devreme, de la 2/3 ani, prin exercițiile de viață practică, cu multe chei în coordonarea și rafinarea mișcărilor musculaturii fine.

Citirea

Invatarea mecanismului citirii

Este important de reținut că, atunci când ghidul Montessori începe să învețe copiii despre litere, atenția noastră este pusă pe sunetele pe care le scriu literele și nu atât de mult pe numele lor. Aceasta înseamnă că nu predăm cântecul alfabetului, deoarece cunoașterea numelor literelor nu este chiar la fel de utilă pentru a învăța cum să citești. Asta nu înseamnă că nu are valoare o astfel de învățare; va fi cu siguranță utilă atunci când vor învăța despre ordinea alfabetică.

O mare parte din munca noastră de lectură este realizată în timp ce îi învățăm pe copii alte discipline. De exemplu, dacă învață despre mamifere, vor avea la dispoziție carduri despre mamifere.

Există, de asemenea, serii speciale de carduri care facilitează învățarea mecanismului de citire (vezi mai multe detalii aici)

Putem programa o sesiune de consultanță online pentru un ghidaj personalizat de învățare a mecanismului citirii (citește aici mai multe detalii)

Cardurile pentru învățarea grupurilor de litere sunt utilizate pe măsură ce copiii progresează, permițând ghidului să îi ajute pe copii să izoleze sunetele și secvențele specifice.

Studiul cuvintelor

Această zonă de studiu include o mare varietate de abilități și începe imediat ce copilul a început să citească. Unele dintre lecțiile sunt date în ultimul an, dar multe sunt date în primii doi ani de școală primară.

Competențele includ:

  • Clasificare
  • Ordinea alfabetică
  • Cuvinte compuse
  • Sinonime
  • Antonime
  • Prefixe
  • Sufixe

Gramatică

Articol curricula

Gramatica este predată devreme în ceea ce numim un curriculum în spirală; adică ne întoarcem pe același conținut pe măsură ce copiii cresc, bazându-ne pe cunoștințele anterioare și dând mai multă profunzime înțelegerii lor. Părțile de vorbire sunt predate într-o ordine specifică și fiecare are un simbol corespunzător pe care copiii îl folosesc în multe activități.

Începând cu ultimul an de grădiniță, copiii învață despre substantiv, articol, adjectiv, verb, adverb, precum și despre simbolurile lor corespunzătoare. La acest nivel nu dăm numele părților de vorbire, ci ne focusăm pe înțelegerea funcționalității lor. În clasele Montessori există un material foarte îndrăgit, denumit Ferma care conține familii de animale. Prin intermediul acestora ghidul Montessori inițiază anumite jocuri care au drept scop înțelegerea părților de vorbire.

Această serie de jocuri o puteți descărca în format PDF aici: Jocul adjectivului, Jocul conjuncției, Jocul prepoziției, Jocul verbului, Jocul adverbului.

Odată ce un copil a învățat funcțiile cuvintelor, acesta va trece la citirea cardurilor cu comenzi gramaticale specifice metodei Montessori. Știind că copiii învață acționând, aceste carduri le oferă copiilor instrucțiuni specifice de urmat, astfel încât să poată experimenta cuvintele prin acțiuni personale.

O altă activitate clasică Montessori implică utilizarea cutiilor gramaticale din lemn, colorate, pentru nivelul de școală 6-9 ani. Copiii folosesc carduri pentru a recrea propoziții, cuvânt cu cuvânt, și sortează cuvintele în funcție de diferitele părți de vorbire.

Există multe extensii ca materiale pentru înțelegerea limbajului de care se bucură copiii Montessori (vezi aici toate materialele disponibile din categoria 6-12 ani, gramatică). Unii își vor scrie propriile propoziții și vor folosi creioane colorate pentru a desena fiecărui cuvânt simbolul gramatical corespunzător. Altora le place să folosească carduri cu construcții gramaticale: un material care prezintă o serie de simboluri gramaticale pe care elevii trebuie să le folosească ca și ghidaj pentru a scrie o propoziție cu acel tipar particular.

Analiza frazelor

Trecând dincolo de gramatică, copiii de vârstă școlară 9-12 ani învață să analizeze propoziții. Această analiză începe cu subiectul, predicatul, complementul direct, complementul indirect. Pe măsură ce copiii înaintează în vârstă și înțeleg mai bine funcția cuvintelor în propoziții, munca se extinde considerabil.

Copiii de 9-12 ani învață despre structuri de propoziții complexe. Acestea includ structuri precum atributele, predicatele nominale, diferite tipuri de fraze coordonatoare și subordonatoare.

Pentru părinții Montessori experimentați: Ați aflat ceva nou din acest articol?

Pentru părinții noi în Montessori: Care vi se pare cel mai interesant moment în abordarea Montessori?

Ca întotdeauna, credem în puterea observației și vă invităm pe toți să vă programați pentru o consultanță  în metoda Montessori de implementare personalizată a curriculei de limbaj (apasă aici pentru programare)

Articole recomandate

Faci un comentariu sau dai un răspuns?