De mai bine de 100 de ani, Maria Montessori a creat primul mediu pregătit, destinat copiilor între 2 și 6 ani. În prezent sunt aproximativ 20.000 de școli și grădinițe Montessori, raspândite în toată lumea.
Grădinițele Montessori sunt minunate, dar din diferite motive, nu toți copiii pot urma cursurile unui astfel de sistem de învățare. De aceea, înțelegerea și aplicarea principiilor Montessori acasă, poate aduce beneficii majore societății în care trăim. Este foarte adevărat că nu putem crea un mediu Montessori autentic acasă, însă putem aplica din principii cu care să venim în întâmpinarea nevoilor copiilor, cu ceea ce avem la îndemână. Informațiile pe care le veți găsi aici, pot veni în completarea mediului pregătit dintr-o grădinița / școală Montessori, dacă ați fost suficient de norocoși pentru aceasta oportunitate.
Puteți ajuta copilul să își dezvolte o arhitectură puternică a creierului, să aibă o bună imagine asupra propriei persoane, să aibă îndemânarea și cunoștințele potrivite pentru un bun start în viața de școlar. Este nevoie de a citi și a înțelege informațiile primite, de a urma direcțiile prezentate și de a urmări răspunsurile copilului. Activitățile propuse ar trebui să se înscrie în spiritul admirației pentru descoperirile noi, recunoștinței, dorinței copilului de a explora liber, conform propriilor interese. Credeți-mă, cele mai bune momente de învățare se întâmplă nepremeditat.
La cele mai fragede vârste învățarea nu ar trebui planificată conform unui orar riguros. Copiii se bucură atunci când au posibilitatea și libertatea de a alege ceea ce vor să facă. Metoda Montessori propune să observi, să te alături copilului și să-i devii partener de explorare. În timp ce vă simțiți bine împreună, copilul va fi bucuros să facă și, implicit, să învețe din ce în ce mai multe. Fiți răbdători, pozitivi și încurajați eforturile copilului.
Primii 6 ani de viață ai copilului reprezintă un timp unic, în care se întâmplă o dezvoltare a creierului incredibil de accelerată. Fiecare experiență la care este martor îi dirijeaza arhitectura creierului.
În urma cu 10 ani am avut privilegiul de a începe crearea unui mediu pregătit pentru copii de 3-6 ani. Am privit cu uimire și recunoștință felul în care copiii foloseau materialele puse la dispoziție și se dezvoltau într-un ritm accelerat, experimentând lucrul cu ele. Ținta mea acum este de a arăta părinților cum pot îngloba principiile Montessori în activitățile cu copiii, în mediul familiei. La o prima vedere, activitățile pot părea foarte simple. Am avut aceeași părere când, în urma cu 10 ani, începeam cursurile Institutului Montessori la Praga. Îmi amintesc cum mă simțeam fiind în situația de a-i povesti tatălui meu primele experiențe Montessori, la un curs internațional. “Și ce faci, mai exact?” mă întreba tata. Iar eu, folosindu-mă de numeroase neologisme și de cuvinte cu iz englezesc, îi explicam cum mut semințe dintr-un bol în altul cu ajutorul unei lingurițe sau cum torn apa, tacticos și meticulos dintr-o mică carafă într-o altă mică carafă. Activitățile pot părea minimaliste și foarte simpliste, însă reprezintă adevărate chei de progres în dezvoltarea copilului. Vă încurajez să pregătiți activități diferite și să observați reacțiile copilului atunci când sunt implicați în acestea.
Exista foarte multe surse din care va puteți inspira pentru pregătirea activităților Montessori. Este foarte posibil ca, citindu-le, sa va simțiți intimidați: “Cum să încep?, Voi găsi suficient timp pentru pregătirea lor? Nu sunt foarte îndemânatică, voi reuși să fac toate aceste lucruri acasă? Cum pot să organizez toate aceste informații?”
Sunt întrebări absolut firești pe care mulți dintre părinți le au. E momentul să respirați adânc și să înțelegeți că oricare dintre voi poate învăța cum să-și ajute copilul, prin intermediul acestor activități. Copiii nu sunt impresionați de lucruri complicate. Ei abia așteaptă să manipuleze obiectele pe care noi le punem la dispoziția lor.
Care sunt punctele esențiale atunci când pregătesc activități pentru copil, acasă? Iată ceea ce e nevoie să urmăriți:
Învățarea trebuie să fie un proces natural de explorare, de descoperiri și de însușire graduală a cunoștințelor. Presiunea și stresul nu își au locul aici.
Asigurați-vă că puneți la dispoziția copilului suficiente activități. Observați spre ce își îndreaptă interesul, în mod frecvent. Este foarte posibil ca acesta să se focuseze pe o activitate anume. Acest focus reprezintă un moment cheie: este ca și cum ai aprinde un foc de tabără – la început o mica scânteie care, pe măsură ce copilul se adâncește în activitate, se transformă într-o vâlvătaie de flăcări. Pe măsură ce copilul găsește interes în a face activități diferite, potențialul lui de concentrare se îmbunătățește. Concentrarea este un punct cheie în Montessori.
Oferiți-i copilului posibilitatea de a se adânci în munca lui și de a repeta activitățile pentru care prezintă interes, fără a-l întrerupe.
Când copilul arată o disponibilitate spontană pentru numere și litere, puteți să îi oferiți activități din domeniul matematicii și secvențialitate a scrierii și citirii.
Urmăriți zi de zi felul în care copilul se îndreaptă spre o activitate anume. Metoda Montessori recunoaște și conferă o deosebită importanță ghidului interior din fiecare copil, care îl indreaptă spre atingerea potențialului maxim. În intervalul de vârsta 3-6 ani este lipsit de importanță să planificam anumite lecții de învățare. Nu adultul este responsabil când și ce anume trebuie copilul să învețe. Responsabilitatea noastră, ca adulți, este să îi incurajăm, să avem încredere în instinctele lor, în interese și abilitățile care le dezvoltă zi de zi.
Stabiliți o zonă de lucru clară, delimitată. Aceasta poate fi marcată de un covoraș pentru podea, un covoraș pentru masă, depinde de activitatea pe care o propuneți. Este responsabilitatea copilului să așeze covorașul în momentul în care se apuca de lucru. Îi puteți face o mică prezentare a felului în care așezați covorașul și apoi aduceți materialul pe covoraș. La finalul activității, atât materialul, cât și covorașul vor fi așezate la locurile lor. Nu va descurajați dacă această regulă nu este îmbrățișata într-un timp scurt. Este important ca ea să fie reamintită de fiecare dată.
Puneți la dispoziția copiilor materialele pe rafturi la care să aibă acces. Pastrați materialele în același loc, iar dacă faceți mici schimbări, anunțați copilul și eventual, implicați-vă împreună.
“The most important period of life is not the age of university studies but the first one, from birth to the age of six. For that is when man’s intelligence itself, his greatest instrument, is being formed.”
Maria Montessori
“Early environments and experiences have an exceptionally strong influence on brain architecture.”
The Center on the Developing Child, Harvard University