“O perioadă senzitivă reprezintă o perioadă de timp în care copilul arată un interes special pentru a învăța un anumit lucru, pentru a experimenta un aspect specific din mediul sau.”
Maria Montessori
Prezența perioadelor sensitive în dezvoltarea umană a fost observată de Maria Montessori, preluând ideea biologului olandez Hugo de Vries. Maria Montessori a identificat o serie de perioade senzitive, prezente în perioada 0-6 ani: perioada senzitivă pentru ordine, perioada senzitivă pentru obiecte mici, perioada senzitivă pentru mișcare, perioada senzitivă pentru dezvoltarea și rafinarea simțurilor, perioada senzitivă pentru limbaj, perioada senzitivă pentru relații sociale.
Există o perioadă limitată de timp în care un copil se simte extrem de atras de o anumită activitate. Desfășurarea acestei activități are drept consecință dezvoltarea fizica, psihica și emoțională. Cum recunoaștem prezența unei perioade senzitive? Copilul este angajat într-o anumită activitate și pare să o facă neobosit, la nesfârșit. Perioadele sensitive se pot suprapune. În timpul acestora copilul internalizează anumite abilități cu foarte mare ușurință. Tot ceea ce are nevoie este ca adultul să-i pună la dispoziție un mediu pregătit cu activitățile potrivite.
Perioada senzitivă pentru ordine apare în primul an de viață și durează aproximativ 2 ani. Pe parcursul acestei perioade copiii încearcă să sorteze și să pună pe categorii toate experiențele lor. Adulții pot veni în ajutorul copiilor oferindu-le un mediu ordonat și un program bazat pe o rutină predictibilă. Copiilor le place să își păstreze obișnuințele zilnice: să vadă aceeași persoană atunci când se trezește, să fie îmbrăcat în același loc, să păstreze succesiunea activităților peste zi. În felul acesta ei reușesc să-și construiască o imagine mentală a lumii în care trăiesc. Atunci când lucrurile nu se întamplă în aceeași ordine pe care ei au internalizat-o deja, este foarte posibil să devină supărați, nervoși, să se opuna schimbării în felul în care ei pot să o facă.
Perioada senzitivă pentru lucrurile mici pare să aibă loc în jurul vârstei de 1 an, când copilul simte nevoia să exploreze mediul în care se află. Atenția lui se îndreaptă spre obiecte mici, cum ar fi pietricele, mărgele, insecte. Are tendința să se oprească ori de câte ori le întâlnește și, aproape de fiecare data, le va îndrepta spre gură. În această perioadă copiii sunt foarte atenți la detalii, datorita nevoii lor de a înțelege din ce în ce mai mult lumea.
Perioada senzitivă pentru mișcare se derulează de la primele încercări de a merge. Copiii simt nevoia să-și perfecționeze mișcările. Încă de la primii pași, ei exersează neobosit. Ținta mișcării lor nu este pentru a ajunge dintr-un loc în altul, ci pentru a clarifica pentru sine ce anume trebuie să facă pentru a atinge o stare de echilibru, în care să se simtă în siguranță.
Perioada senzitivă pentru dezvoltarea și rafinarea simțurilor începe chiar din momentul nașterii, când copilul primește primele impresii despre lumea în care tocmai a intrat. Primele simțuri care se dezvoltă sunt văzul și auzul. Pe măsura ce copiii învață să meargă, simțul tactil joacă un rol foarte important. Urmează simțul gustului, primele obiecte cuprinse cu mânuțele fiind cu foarte multa râvnă îndreptate spre gură. Adulții au responsabilitatea de a crea un spațiu în care copiii să poată explora în siguranță, fără a le inhiba dorința de învățare.
Perioada senzitivă pentru limbaj este foarte importantă și joaca un rol deosebit în dezvoltarea psihică și intelectuală a copiilor. Aceasta începe încă de la naștere și continuă de-a lungul primilor 6 ani de viață. Încă de la naștere, copiii sunt foarte interesați de vocile din jurul lui. Își urmăresc mamele și le analizează felul în care acestea își mișcă buzele, limba în timpul vorbirii, absorbind fiecare mișcare și sunet. În jurul vârstei de 6 ani, copiii folosesc un limbaj elevat, corect din punct de vedere gramatical, folosind inflexiuni ale vorbirii pentru a marca pasaje emoționale, fără ca nimeni să le fi vorbit despre toate aceste aspect, din punct de vedere teoretic. În cazul în care, până la 6 ani, copiii nu au avut suficiente experiențe pentru achiziția limbajului, ei vor înregistra întârzieri mari în dezvoltare, adesea fără posibilitatea de a fi compensate în totalitate. Adulții sunt responsabili să ofere copiilor cât mai multe oportunități de a învăța cuvinte noi, folosind contexte potrivite.
Perioada senzitiva pentru relații sociale începe în jurul vârstei de 3 ani, când copilul pare din ce în ce mai conștient că este parte dintr-un grup. Pare să fie mult mai interesat de interacțiunile cu alți copii de vârsta lui, încearcă propriile strategii de relaționare cu ei, analizează consecințe ale propriilor acțiuni. Primele relații nu le construiește în urma instrucțiunilor / sfaturilor primite, ci urmând o nevoie interioară, instinctivă. Pe măsură ce înaintează în vârstă, comportamentul lor social împrumută din ce în ce mai multe trăsături din comportamentul adulților care se află în imediata lor apropiere.