Maria Montessori a observat nevoia copiilor de a explora lumea prin intermediul manipulării obiectelor și a simțurilor. Ea a dezvoltat o serie de materiale, cel mai faimos fiind Turnul Roz, care să implice copilul în a face comparații și să ia decizii bazate pe informațiile senzoriale primite. Prin intermediul acestor materiale copiii ajung să atingă numeroase momente de concentrare și să-și educe simțurile.
Într-un mediu Montessori pregătit, în intervalul de vârstă 3-6 ani, găsim foarte multe materiale de Viață Practică și Viață Senzorială. Ele sunt special gândite pentru a dezvolta coordonarea mișcărilor, educarea simțurilor, creșterea încrederii în propria persoană. Înțelegerea noțiunilor abstracte de mai târziu au la baza aceste activități / exerciții.
Copiii sunt în mod natural interesați de activitățile pe care adulții le fac. Exercițiile de Viață Practică includ mare parte din aceste activități, bineînțeles, dimensiunile obiectelor folosite fiind miniaturale, copiii reușind astfel să le manevreze cu ușurința. Materialele sunt reale, aranjate frumos pe rafturi, la îndemâna lor, compuse în tăvițe, respecta un cod de culoare în așa fel încât, dacă un anumit obiect se rătăcește după activitate, să fie ușor de înțeles unde-i este locul. Fiecare tăviță conține tot ceea ce are nevoie copilul pentru a desfășura o anumită activitate. Materialele senzoriale cuprind activități care se adresează dezvoltării simțurilor. Prin intermediul acestora copiii au posibilitatea să înțeleagă noțiuni abstracte: mărime, compoziție, textură, formă, greutate, temperatură etc. Aceste exerciții sunt adresate pe categorii de simțuri.