Meniu Închide

Viața practică în Montessori: de la spălarea mâinilor la antreprenoriat

Antreprenoriat

Una dintre componentele esențiale ale educației Montessori și unul dintre elementele vitale care o fac să se deosebească de alte metode educaționale este aria de viață practică. Materialele de aici sunt într-o varietate de forme și urmează tipare de prezentare exacte. Ghidul Montessori oferă lecții individuale copiilor, le oferă timp și spațiu pentru a practica, iar mare parte din învățare este integrată în mod autentic în rutina zilnică.

Dacă urmărim cum arată viața practică în diferite etape ale dezvoltării, lucrurile devin cu adevărat interesante. Citiți mai departe pentru a afla despre abilitățile pe care le predăm la diferite vârste și cum ați putea implementa aceste practici acasă cu propriul copil.

Mediul Montessori pregătit pentru copii de 0 – 3 ani

Pregătirea mesei – În locul unei gustări tradiționale servite de adulți, multe săli de clasă pentru copii mici oferă oportunitatea de pregătire a gustării. Aceasta include o zonă de preparare și servire a gustării, cu toate materialele necesare, cu copii pregătiți să se servească reciproc din rezultatul muncii lor. Distracția și rutina degustării obișnuite a alimentelor le oferă copiilor mici ocazia să încerce o varietate de alimente și arome noi. Pentru a se pregăti pentru degustarea alimentelor, copiii ajută și la pregătirea mesei. Aceasta este o abilitate de care copiii sunt capabili să o facă cu puțină îndrumare din partea unui adult. De asemenea acesta este un bun exercițiu de socializare.

Spălarea geamurilor – Copiii mici adoră să curețe. Poate că este un exercițiu pe care-l văd deseori în jurul lor. Pentru adulți, o sarcină cum ar fi spălarea geamurilor este doar un element plictisitor de bifat pe lista lucrurilor de făcut; pentru copii este o nouă aventură interesantă care îi face să se simtă maturi. Ghidul Montessori oferă copiilor instrumentele necesare, fac o prezentare individuală pentru această activitate si permite copiilor să practice ori de câte ori își dorește.

Măturatul – După cum ți-ai putea imagina, există o mulțime de situații care necesită operațiunea de a mătura în orice clasă cu copii! Unul dintre primele moduri în care mulți ghizi Montessori îi învață pe copii să măture este să lipească conturul unui mic pătrat pe podea. Copiii sunt ghidați să măture deșeurile în interiorul pătratului pentru a ușura colectarea gunoiului în făraș. Această activitate poate fi exersată cu ușurință și acasă.

Plierea șervețelelor – plierea rufelor poate părea o sarcină obositoare, dar când copiii dvs. mici vor să vă ajute, lăsați-i! Articolele mici, pătrate, cum ar fi șervețelele, prosoapele de vase, sunt materiale perfecte pentru mâinile lor mici. Demonstrați fără a folosi cuvinte felul în care împăturiți un șervețel sau două, apoi dați-le o grămadă mică pentru a încerca. Vei fi uimit de concentrarea intensă și capacitatea lor de a face lucrul acesta iar și iar.

Spălarea mâinilor – Există lecții specifice Montessori pentru a învăța un copil să se spele pe mâini. Aceasta este o abilitate deosebit de importantă pe care trebuie să o stăpânească acum, iar părinții pot demonstra și ghida cu ușurință copiii acasă.

Activități de turnare – Oportunitățile de turnare sunt foarte multe. Mediile Montessori oferă copiilor tăvi mici  cu activități pregătite pentru turnare. Aceastea pot include ulcioare mici, divers și atrăgător colorate, pentru transferul semințelor sau al apei.

Antreprenoriat

Îngrijirea plantelor – Cu îndrumare, copiii mici pot începe să învețe despre îngrijirea de bază a plantelor: îndepărtarea frunzelor uscate, udarea lor.

Rutina de zi cu zi – Credem că este important să învățăm copiii despre rutina zilnică. Când un copil ajunge dimineața la grădiniță, este responsabil pentru agățarea hainei pe locul personalizat din cuier. Dacă un copil ia un material de pe raft, îi reamintim că este important să îl readucă în același loc, atunci când a terminat de lucrat.  

Îmbrăcarea și scoaterea hainei și pantofilor – Grija față de propria persoană este importantă și o oportunitate excelentă de a încuraja independența. Poate dura ceva timp până la internalizarea acestor obiceiuri, dar ghidul Montessori va asista cu multe încurajări copiii. Cu siguranță puteți încerca asta acasă!

Mediul Montessori pregătit 3-6 ani

Mersul controlat – Rafinarea abilităților motorii grosiere este un domeniu important pentru care copiii de 3-6 ani alocă un timp special, favorizați de mediul special pregătit.

Ghidul Montessori formează pe podea o elipsă (de regulă se lipește bandă izolatoare colorată) pentru a înlesni mersul controlat al copiilor. Elipsa este suficient de mare încât să încapă pe ea toți copiii dintr-o clasă și suficient de groasă pentru a insufla sentimentul de echilibru. Ca un exercițiu provocator, copiii pot ține un clopoțel în mână în timp ce merg, fără ca acesta să sune.

Transportul obiectelor dintr-un loc în altul – Este important să îi învățați pe copii să transporte diferite obiecte în mod corespunzător și în siguranță, fie că este vorba despre o tavă de lucru, un pahar cu apă, un scaun sau chiar o foarfecă.

Utilizarea uneltelor – De la unelte de bucătărie, cum ar fi cuțitul, foarfeca, feliatorul de mere, răzătoarea, până la instrumente precum șurubelnița și ciocanul, copiii de 3-6 ani au posibilitatea de a încerca utilizarea lor în diferite activități practice.

Activități de turnare – La fel ca în mediul pentru copii mici, copiii de 3-6 ani lucrează cu activități de turnare. Ei folosesc semințe și apă pentru activitățile de turnare. Activitatea de turnare a apei este apoi integrată în activitățile mai complicate.

Rularea covorașelor – În mediile Montessori copiii folosesc covoare de lucru pentru a-și defini spațiul (atât pentru ei, cât și pentru colegii lor de clasă). Învățarea modului de rulare și depozitare corespunzătoare a acestor covorașe conferă un aspect ordonat și atrăgător spațiului de lucru.

Îngrijirea plantelor – Copiii de 3-6 ani învață cum să ude plantele, cum să le șteargă de praf, cum să asigure lumina corespunzătoare creșterii. Este posibil să aibă chiar oportunități de lucru în grădină.

Responsabilitatea ordonării mediului – Între 3-6 ani copiii încă se află în perioada senzitivă pentru ordine și se bucură să ajute la curățarea mediului în clasă sau acasă, folosind mopuri, mături și bureți adevărați. Li se oferă prezentări și timp suficient pentru a se exersa.

Antreprenoriat

Spălarea mâinilor – Ca o continuare a activității din mediul 0-3 ani, copiii 3-6 ani sunt învățați cum să se spele cu atenție și eficient pe mâini, urmând pași exacți pentru îndeplinirea scopului.

Ramele pentru îmbrăcat – Aceste minunate materiale Montessori constau dintr-un cadru din lemn cu țesătură și diferite tipuri de închidere: nasturi mari, nasturi mici, fernoar, capse, șiret, catarame, butoni etc.

Pregătirea alimentelor – Există atât de multe abilități care trebuie predate în bucătărie! Copiii încep cu tăierea și felierea, apoi trec la amestecare, decojire și pregătirea gustărilor de bază în mai multe etape.

Grație și curtoazie – Credem că grija față de noi înșine și față de ceilalți reprezintă abilități foarte necesare în viață. Îi învățăm pe copii cum să se întâmpine unii pe alții, cum să aibă conversații adecvate și cum să se comporte în diferite împrejurări de viață.

Mediul Montessori 6-12 ani

Pregătirea mesei pentru gustări, prânz, ocazii speciale – Pregătirea mesei este adesea văzută ca un element esențial al mediului 3-6 ani, dar ar trebui să continue și în 6-12 ani cu aceeași atenție și meticulozitate. Dincolo de actul de a aranja masa sau de a pregăti diverse gustări, mulți elevi din clasele primare Montessori pot experimenta selectarea rețetelor și cumpărarea ingredientelor într-un buget anume.

Curățarea mediului în clasă – Sensul ordinii caracteristic copiilor de 3-6 ani, este în continuă diminuare în segmentul 6-12 ani. Aceasta înseamnă că există o mulțime de mizerie de curățat și o mulțime de oportunități de a învăța copiii cum să facă acest lucru. Curățarea locului de lucru ar fi de integrat ca o rutina obișnuită. Putem vorbi aici de un sentiment de responsabilitate, mai degraba decât despre dorința de a păstra lucrurile frumos ordonate.

Antreprenoriat

Îngrijirea plantelor și a animalelor – Copiii de 6-12 ani continuă să își asume roluri în îngrijirea plantelor, așa cum au făcut-o în anii anteriori, dar acest lucru este adesea extins la cultivarea plantelor în grădină pentru a observa un ciclu complet de viață sau la îngrijirea animalelor de companie.

Lucrul manual – În anii de școală copiii descoperă natural sentimentul de liniște atunci când împletește, croșetează, coase etc. Ceea ce începe adesea cu simpla tricotare a poate lua o mare varietate de forme. Copiii dintr-o clasă Montessori pot fi adesea văzuți implicați în aceste tipuri de activități în timpul activităților de învățare, atunci când își termină munca sau când au nevoie de un moment pentru o scurtă pauză activă.

Implicarea în comunitate – În timpul celui de-al doilea plan de dezvoltare, 6-12 ani,  copiii doresc să cunoască lumea dincolo de ei înșiși. Încep să observe diferitele roluri ale oamenilor în societate și rolul lor în cadrul ei, crescând totodată un profund sentiment de dreptate și corectitudine. Acest lucru îi face să se găsească într-un moment perfect pentru a introduce învățarea prin implicarea în diverse proiecte în comunitate. Proiectele permit elevilor să implementeze un plan de la formularea pe hârtie până la punerea lui în practică. Adulții servesc drept ghizi care ajută la logistică.

Grație și curtoazie – Pe măsură ce copiii cresc în vârstă, momentele de grație și curtoazie se orientează spre subiecte despre cum să interacționezi cu ceilalți la un nivel mai profund. Copiii de vârstă școlară au o dorință puternică de a socializa, dar au încă multe de învățat despre cum să facă acest lucru. Îi putem ajuta prezentând abilități precum rezolvarea conflictelor și citind povestiri despre copiii care se confruntă cu situații sociale tipice, pregătindu-i pentru discuții care cer soluții personalizate.

Ieșirile în afara școlii– Copiii sunt pregătiți să iasă și să cunoască spațiul din afara școlii.  Ei planifică ieșiri legate de studiile sau domeniile lor de interes: muzee, fabrici, săli de concerte, săli de expoziții. Pentru planificarea activităților au nevoie să rodeze o serie întreagă de abilități: cum să porți o convorbire telefonică, cum să folosești diferite mijloace de transport în comun, cum să te comporți în diferite medii, cum să vorbești cu diferite persoane pentru a obține informațiile de care ai nevoie.

Mediul Montessori pentru adolescenți 12 – 18 ani

Antreprenoriat

Managementul afacerii – Mediul Montessori pentru 12-18 ani  este centrat pe elevii care lucrează împreună pentru a conduce o afacere. De regulă acești copii au petrecut un număr de ani împreună sau măcar în aceleași valori. Acum au posibilitatea de a-și asuma anumite roluri, cunoscându-și abilitățile. De regulă, adolescenții pornesc prin a gestiona o fermă, cu tot ceea ce înseamnă producția de fructe, legume, îngrijirea animalelor, valorificarea produselor, investirea veniturilor în nevoi care să asigure creșterea naturală a fermei, calcularea profitului.

Responsabilitate financiară – Conducerea unei afaceri include luarea deciziilor de cumpărare, stabilirea prețurilor de cost și asigurarea de venituri suficiente pentru a rămâne pe linia de plutire. Adolescenții Montessori sunt capabili să aibă idei valoroase în luarea deciziilor financiare înainte de a intra în etapa de studii universitare.

Acțiuni interdependente în interiorul comunității – Adolescenții sunt ființe sociale, iar programele Montessori permit dezvoltarea conexiunilor intracomunitare. Activitatea lor include contactarea unor reprezentanți locali și planificarea unor acțiuni împreună, oferindu-le experiențe care îi vor ajuta să crească și să contribuie la îmbunătățirea vieții comunităților din care fac parte.

Planificarea în gospodăria casei, pregătirea meselor – Fie că această muncă este inclusă în afacerea lor, fie ține de implicarea zilnică în pregătirea mesei pentru ceilalți, liceenii Montessori pot căpăta experiență practică în planificarea meniului și servirea mesei. Acest lucru îi va conduce spre a învăța obiceiuri alimentare sănătoase și, de ce nu, să aibă înclinații spre domeniul culinar.

Articole recomandate

Lasă un răspuns